Postępowanie w razie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Sposób postępowania w przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego:

O utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego należy powiadomić osobiście dowolny organ gminy, a osoba przebywająca za granicą – dowolną placówkę konsularną Rzeczypospolitej Polskiej, przedkładając wypełniony FORMULARZ UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO.

Wzór FORMULARZA UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO, składanego w postaci papierowej

Wzór wypełnionego FORMULARZA UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO, w postaci papierowej

Poza sposobem wskazanym powyżej, utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego zgłosić można w dowolnym organie gminy, w formie dokumentu elektronicznego, potwierdzonego przez zgłaszającego podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego albo profilem zaufanym ePUAP za pomocą FORMULARZA UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO, w postaci elektronicznej *.

Wzór FORMULARZA UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO, składanego w postaci papierowej *

Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego można również zgłosić w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu – w przypadku dokonywania tego zgłoszenia w placówce konsularnej.

Rodzic, opiekun prawny lub kurator osoby nieposiadających zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych jest zobowiązany do zawiadomienia o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego tych osób.

Organ przyjmujący zawiadomienie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje nieodpłatnie jego posiadaczowi zaświadczenie stwierdzające fakt utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego:

  • z urzędu – w przypadku osobistego zgłoszenia dokonanego w organie gminy lub placówce konsularnej
  • na wniosek – w przypadku zgłoszenia dokonanego w formie dokumentu elektronicznego, oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.

Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.

Wzór ZAŚWIADCZENIA O UTRACIE LUB USZKODZENIU DOWODU OSOBISTEGO

* Uwaga: wzór formularza ma wyłącznie walor informacyjny. Usługa, zgodnie  z ustawą  z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2005 Nr 64 poz.565) zostanie udostępniona w najbliższym czasie, nie później niż w okresie 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy.